Labels

eten (6) feestjes (1) filosofie (2) gezondheid (4) HbA1c (3) hyper (1) hypo (2) lifestyle (6) recepten (2) reizen (2) sport (2) suikers (2)

zaterdag 14 december 2013

Reizen doe je zo! Deel II

Naar aanleiding van mijn vorige blogpost over de reiservaringen van Jeroen; hierbij nog een toevoeging over zijn verblijf in Bratislava (Slowakije). Voor hem was het een bijzondere buitenlandse ervaring waarin diabetes de hoofdrol had gespeeld.
 "Hierbij twee foto's van wanddecoraties in een station in Bratislava. Dit station stond op het punt om gemoderniseerd te worden, dus dit was mijn laatste kans om het nog geheel in communistische stijl te fotograferen. De donkerste afbeelding lijkt wel uit een kerk afkomstig, maar als je naar het communisme kijkt, zie je dat ze net als een soort religie zijn. 

Dezelfde symboliek wordt namelijk gebruikt. In deze afbeelding komt dat heel mooi naar voren. Je ziet het goede volk omhoog kijken met een angstige blik. In een kerk zouden ze met afschrikking naar de duivel kijken, maar op deze muurafbeelding kijken ze naar de geldwolven uit de USA (die ik echter niet in beeld heb, omdat de afbeelding te groot was).

Nu ik over dit station heb, schiet me te binnen dat er nog een bijzonder verhaal aan vast zit. Heel lang voordien bezocht ik voor de eerste keer Bratislava op mezelf. Ik kende de stad niet en was daarom totaal orientatieloos. Geen probleem, ik nam gewoon de bus van het station waar in met de trein aankwam naar het centrum. Ik herinner me er weinig meer van, maar wel dat het een redelijk lange rit was door straten die duidelijk niet in het centrum lagen en rond het station zelf was er veel open ruimte. Omdat de herinnering zo vaag is, zou ik deze plek graag willen opzoeken.

Zes jaar later was ik weer in Bratislava en verbleef er twee maanden. Vanaf die tijd kwam ik er vaak, maar vreemd genoeg dacht ik er niet aan om dat station op te zoeken. Pas een paar jaar geleden dacht ik er aan en op de plattegrond probeerde ik uit te zoeken waar het station zou kunnen zijn. Een station ver van het centrum met veel open ruimte was vrij eenvoudig te vinden. Nu maar hopen dat ik het herken. Dat bleek inderdaad het geval te zijn en zoals ik hierboven al schreef, had ik het geluk om het nog geheel in oude sfeer terug te vinden en dat nèt voor de verbouwing."

In dit stukje zie je nergens het woord 'diabetes' terug en dat vind ik juist heel bijzonder aan dit verhaal!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten