Labels

eten (6) feestjes (1) filosofie (2) gezondheid (4) HbA1c (3) hyper (1) hypo (2) lifestyle (6) recepten (2) reizen (2) sport (2) suikers (2)

donderdag 14 november 2013

Recept 2: Volkoren spaghetti met tonijn en courgette

Van de week kreeg ik van mijn ouders een handig kookboek, Lekker koken voor diabetici. De nieuwe uitdaging is om stap voor stap gerechten uit dat boek te bereiden. Maar, voordat ik er mee aan de slag ga, hierbij nog een gerecht uit mijn eigen kookboekje.

Om in de Italiaans flow te blijven, koos ik voor een gerecht van volkoren spaghetti met courgette en tonijn. Heel simpel, maar het smaakt geweldig!

Er valt weinig nieuws over spaghetti te schrijven; alle feitjes zijn allang bekend en iemand verrassen met een spaghetti-recept is tegenwoordig bijna onmogelijk. Logisch, want pasta is één van de populairste producten in de wereld. Ook bij ons thuis experimenteert mijn moeder graag met spaghetti en penne; de ene keer is die bereid met kip, de andere keer met lamsvlees.

Toch wisten wij onszelf pas geleden te verrassen met spaghetti! Wat bij ons namelijk nooit op kwam, was het idee om spaghetti te bereiden met vis. Dat komt omdat wij niet opgegroeid zijn met zeeproducten, dus een saus met vis is toch wel het laatste waaraan je denkt. Wij kwamen in aanraking met deze pasta-vis combinatie, toen een vriendin van mijn moeder vertelde dat bij hen thuis spaghetti met tonijn één van de favoriete gerechten was.

Het werd dus tijd voor een nieuw experiment. Mijn moeder had een recept opgezocht van spaghetti, aubergine en tonijn. Helaas hadden wij geen aubergine thuis; als alternatief gebruikten we courgette, wat beslist niet minder smakelijk was! Daarnaast vervingen wij gewone pasta door volkoren pasta, voegden nog een paar andere ingrediënten bij, et voilà!

Wat ik zo fijn aan dit gerecht vind, is dat het weinig koolhydraten bevat (12 kh op 100 gram pasta). Daarnaast heeft volkoren pasta een lagere glycemische index, wat de hoge pieken van bloedsuikers voorkomt. Ten slotte geeft het een goed verzadigd gevoel. Ik ben nu al fan!


"Volkoren spaghetti met courgette en tonijn", hoofdgerecht 4 pers, 20 min.

Benodigdheden:

- Tonijn uit blik in olie, 2 blikken
- Volkoren pasta 300 gr
- Ui 3 stuks
- Courgette 1 stuk
- Citroen/ Limoen
- (Verse) kruiden
- Zout & Peper

Bereiding:

Haal tonijn uit het blik en leg die alvast klaar op een schoteltje. Gebruik olie uit hetzelfde blik voor in de koekenpan  voor de typische smaak (uiteraard mag het met olijfolie bereid worden, dat is naar wens). Verwarm de olie op hoge vuur. Snij ondertussen uitjes. Zodra de uien gesneden zij en olie genoeg opgewarmd is, begin uien te bakken. Wanneer de uitjes bijna goudbruin zijn, voeg courgette toe.

Zet ondertussen water aan de kook voor spaghetti. Kook spaghetti. Laat alles verder bakken totdat courgette half zacht wordt (het mag best knapperig zijn). Zodra de courgette in goede staat is, voeg tonijn bij en dek het eventueel af met deksel.

Serveren met verse kruiden en plakje citroen of limoen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten